Tema
3. La Geografia i l’Estat.
Prof. Ismael Vallès
Situe ací el tema 3 tal i com el vam veure durant el curs 2010-11 . Únicament he revisat els enllaços.
El tema de l'Estat hi inclou els conflictes socials i els nacionals. L'actualitat d'aquests dos apartats, nacionals i socials durant la crisi econòmica i social començada el 2008 presta una atenció especial a aquest tema, introduiré nous continguts que actualitzen el tema en noves entrades
El tema de l'Estat hi inclou els conflictes socials i els nacionals. L'actualitat d'aquests dos apartats, nacionals i socials durant la crisi econòmica i social començada el 2008 presta una atenció especial a aquest tema, introduiré nous continguts que actualitzen el tema en noves entrades
0. Nacions,
estats i l’estat-nació.- 1. L’estat-nació
peça clau del sistema-món.- 2. La configuració dels estats a Europa, diverses
solucions a les pluralitats nacionals i noves creacions d’estats.- 3. La Unió Europea ‘objecte polític no identificat’
Els
estats són un dels pilars bàsics del sistema-món
(veure T2) i són una peça clau en tota Geografia Política.
0.
Nacions, estats i l’estat-nació són
conceptes estretament relacionats, però no sempre coincidents
Elements bàsics
dels estats són: "el territori amb límits reconeguts, la
població resident permanent, el Govern amb una capital, una economia
organitzada i un sistema de circulació"
A banda d’aquests
requisits geogràfics cal que en tinga dos
polítics: sobirania i reconeixement internacional (Glassner i De Blij –modificat -
1989: 37-39)
·
La Nació i els nacionalismes són elements
bàsics per entendre els estats: els conflictes entre estats i dins dels
estats, els conflictes entre els diferents grups existents (nacionalitats,
particularismes regionals i locals...)
El concepte de
nació i/o nacionalitat és més difícil de definir: "una nació és un grup raonablement
gran de gent amb una cultura comuna, comparteix un o més trets culturals,
com religió, llengua, institucions
polítiques, valors i experiència històrica" (Glassner i De Blij, 1989: 40)
Utilitzant diverses fonts bibliogràfiques vaig proposar una definició de nació que
contenia els següents elements: una cultura com element diferenciador, la
voluntat de la població de reconèixer-se com a grup diferenciat i d’ auto governar-se, (...) un
territori delimitat i una història
compartida (Vallès, I. 2000)[1]
Ernest RENAN (1882)[2]: en
una conferència donada a la Sorbona va donar una de les definicions de nació
que ha tingut major fortuna. La França posterior a la Revolució i a la derrota
de la guerra franco-prussiana es troba al darrere d’aquesta definició. En aquest
cas es tracta d’una definició de nació que es basa en la nació dominant de l’estat i ignora les
nacions minoritzades:
"Una nació és
una ànima un principi espiritual. Dues coses que en veritat només són una (...)
la possessió comuna d’una herència rica en records, l’altra és l’acord present,
el desig de viure units"
1.
L’estat-nació peça clau del
sistema-món
L’ estat-nació o estat nacional en el sistema-món està format per classes socials. És la unitat clau en el procés polític i pot estar format per una o diverses nacionalitats. Pot tenir una estructura centralitzada, federal o confederal i pot formar part d’agrupacions d’estats com la Unió Europea i altres (TLC, Mercosur...) Potser democràtic o totalitari i és la unitat bàsica en els processos ideològics i polítics.
Fig. 1 L’estat
manté la funció ideològica i política més important dins del sistema-món
(Taylor,1994:41)
La funció ideològica i política afecta les
classes socials i els grups nacionals existents
en l’estat.
Un gràfic de Pounds
(1972) mostra les possibles subunitats d’un estat-nació complex en el qual
reconeix com a elements no coincidents límits
de l’estat, límits de la nació dominant, subnacions compactes i difuses,
particularismes locals, minories estrangeres dins de l’estat, i minories
nacionals situades en un estat veí.
Fig. 2 L’estat i
la nació segons Pounds (1973)[3].
L’estat en el sistema econòmic (capitalista )
El paper que fa l’estat dins del sistema
econòmic és el de garant i moderador de l’ordre econòmic privat i públic. Un
gràfic mostra clarament aquesta funció.
En aquest mateix sentit la teoria marxista
decimonònica considera l’estat en les
societats capitalistes com a part interessada en mantenir el sistema econòmic i
com a enemic de les classes populars.
Fig. 3 La funció de l’estat en el sistema econòmic
global, segons J. R. Short (1982: 105).
L'estat
com a moderador del sistema
Des del segle XIX i sobretot en el segle XX en
Europa occidental, amb l’aplicació de polítiques
reformistes de les socials democràcies i en menor mesura també de les
democràcies cristianes els governs introdueixen funcions de l’estat que suavitzen el sistema i
polítiques de protecció universal que coneixem com a estat del benestar
Els governs posen en marxa polítiques amb una
certa autonomia respecte a la funció principal del sistema econòmic que és
afavorir l’acumulació de capital.
Com va posar de manifest Poulanzas l’Estat és
capitalista perquè funciona dins dels paràmetres d’un mode capitalista de
producció.
L’actuació reformista i moderadora del sistema
està limitada per tant per la pròpia lògica del sistema econòmic, però és innegable.
Com mostren els períodes de crisi com
l’actual, quan el sistema econòmic perilla l’estat intervé amb ajudes al
sistema privat i/o amb ajudes socials que pal·lien els efectes socials
devastadors de les crisis i intenten restablir el sistema.
Tal i com vam veure (Tema 2, punt 4) les
propostes alternatives al sistema-món i per tant al capitalisme, estan per assajar i tot i que són possibles,
per ara no s’han aplicat amb èxit.
Tot i això, podem reconèixer en diferents casos funcions de l’estat com a moderador del sistema a través de l’actuació de l’estat
del benestar (Protecció social, educació i sanitat...) i del control exclusiu
de l’ordre públic i la defensa.
El comportament de l’estat serà,
però, molt diferent segons la seua
situació en la jerarquia del sistema- món i segons
el grau de reformes socials que s’ hagen anat introduint en la seua
pràctica.
És diferent la situació en EUA que en Europa i
en aquest cas és diferent per exemple Escandinàvia a l’Europa mediterrània.
El funcionament dels estats de la perifèria és
completament diferent, el seu paper moderador és molt inferior i el paper de
gendarme del sistema és més evident.
Podem concretar algunes de les funcions moderadores
dels estats democràtics del centre en les quals l’estat apareix amb diferents funcions:
- proveïdor de serveis (educació, sanitat...) i com a regulador econòmic aplicant polítiques macroeconòmiques i
creant infraestructures
- àrbitre de conflictes
socials i com una institució neutra davant de propostes optatives per a la
societat (p. e. en els processos de concertació social, o en les
eleccions)
- aplicador de justícia
distributiva
- garant exclusiu de l’ordre
i la defensa
Aquestes mateixes funcions no sempre
existeixen en la perifèria i en cas d’existir tampoc és similar la seua
aplicació.
(P.J. Taylor, 1994: 165-168 –modificat-)
La
funció econòmica de l’estat s’ha vist molt modificada
per la influència creixent de la globalització amb una forta incidència de les empreses transnacionals (Veure
gràfic d’empreses del T2) i en el cas de la UE amb una translació d’importants funcions dels estats a la UE, com per exemple
la vigilància de la competència o la política monetària. Per altra banda en els
estats federalitzats una part important de les competències, inclosos els
pressupostos públics, s’administra des de les entitats subestatals que aproven
els seus propis pressupostos. Ara bé en aquest últim cas les interpretacions
objectives computen totes les administracions com a part que són de l’estat.
L’estat
del benestar s’ha vist també fortament modificat per
la globalització, com assenyala Castells:
“En una economia amb uns mercats centrals de
capitals, béns i serveis cada cop més integrats a escala global, sembla que
hi ha poc espai per a estats de benestar radicalment diferents amb nivells
de productivitat laboral i qualitat de producció relativament similars” [4]
De tota manera menciona els casos de Finlàndia
i Holanda en els quals s’han dut a terme amb èxit adaptacions de l’estat del
benestar a la nova situació basats en acords d’augment de flexibilitat en el
mercat laboral a canvi de mantenir l’estat la protecció social. Contraposa
aquest model al dels EUA:
“Així, el que veiem és l’emergència de dos models molt
diferenciats: d’una banda, el de l’economia del coneixement nord-americana,
que fa servir una importació massiva de mà d’obra molt qualificada com a
font de productivitat i innovació. D’altra banda, el model finès i,
d’alguna manera, nord-europeu, que consisteix a invertir en els recursos
humans nacionals, i a millorar el nivell de vida que enforteixen les fonts
socials de productivitat en la nova economia del coneixement”[5]
A més a més la tendència del sistema econòmic
global d’erosionar les funcions de l’estat nació s’ha vist augmentada en les
darreres dècades per la política practicada pels neoconservadors que desembocà, en paraules d’Ignacio Ramonet
(1995), en el pensament únic i que en
l’ inici del segle XXI es concreta en les propostes dels neocons (neo-conservadors).
El pensament únic connecta amb la fi de la
història,
amb el predomini
de l’economia sobre la política, el predomini
del mercat com a regulador –darwinisme social- el lliure comerç, la globalització
financera i manufacturera, la
divisió internacional del treball com a manera d’afeblir les
reivindicacions sindicals, la moneda forta, la desregulació de l’economia i la indiferència respecte al cost ecològic[6].
M. Tatcher i R. Rigan representaven en
política el corrent: menys estat,
privatitzar, afeblir els sindicats i intervenir militarment quan els convenia
als “interessos del país”. Aquest corrent arriba en política al punt àlgid amb
les administracions de G. W. Bush.
Castells,M.
(2003) es pregunta si el resultat de l’evolució econòmico-política de l’etapa
actual comporta un estat més dèbil o l’aparició de l’ estat-xarxa
La tesi de Castells és que, malgrat la
tendència de reculada, l’estat perd poder però no influència.
Considera que l’estat està en procés
d’adaptació no de demolició:
“situat entre el poder de les xarxes globals i el desafiament de les identitats singulars (...)[l’estat] ha desencadenat diverses respostes estratègiques (...) el que veiem en aquests primers anys del segle XXI és la crisi de l’estat nació de l’era moderna, alhora que el retorn de l’estat sota noves formes d’organització, nous procediments per exercir el poder i nous principis de legitimitat”[7]
Com a mostra d’aquesta adaptació de l’estat,
Castells addueix una interpretació de l’èxit del creixement de la UE dels anys
80:
”És el resultat d’una alineació entre dos amplis interessos: el de les grans empreses europees que lluiten per superar els avantatges competitius percebuts en relació al capital japonès i nord-americà, i el de les elits estatals que miren de restablir com a mínim una part de la sobirania política que van perdre (...) el que es buscava no era la supranacionalitat, sinó la reconstrucció del poder estatal basat en la nació, a un nivell en el qual es pogués exercir algun grau de control sobre els fluxos globals de riquesa, d’informació i de poder”[8]
Es mostra així un notable poder de
reconstrucció del paper de l’estat adaptat a la nova situació.
L’altra cara de la moneda és l’afebliment de
l’estat en relació a la tecnologia militar, molt concentrada
en pocs països del centre:
“Els ràpids canvis en la tecnologia militar també estan
soscavant la capacitat de l’estat nació de tenir autonomia, tret dels Estats
Units”[9]
El paper
de la crisi de 2008-2010 mostra una altra vegada la
concentració dels interessos econòmics del sistema i la necessitat de l’estat
per a resoldre problemes sectorials nuclears del sistema quan les coses van
mal, i per a minorar la possibilitat de crisis socials
A banda de la tendència general en època de
bonança de incidir en les pràctiques defensades pel pensament únic; la crisi del 2008-2010 reforça el paper de l’estat, es
produeix el relleu polític entre G.W. Bush i Barack Obama, el silenci dels neocons
i es reforça la cooperació
internacional, car no es té encara resposta alternativa al sistema i es vol
fugir de conseqüències desastroses com les que va generar la gestió de la crisi
del 29.
Fig. 4 intervencions d’alguns estats del centre per a restablir el sistema
financer en la crisi 2008 (El País, 15.3.09)
2.
La configuració dels estats a Europa: diverses solucions a les
pluralitats nacionals. Nova creació d’estats.
La
configuració dels estats a Europa.
Una breu ullada a com es configuren els estats
nació a Europa és útil per a entendre el paper
de l’estat en relació a la diversitat dels
grups humans interiors a l’estat: nació
dominant, nacionalitats i regions pluralitat que configura
majoritàriament els estats europeus actuals.
Els diferents orígens dels estats i la seua
evolució moderna i contemporània ha donat peu a
diferents solucions:
a) consolidació
de models que respecten la
pluralitat nacional (autonòmics, federals, confederals, ...)
b) models unitaris centralitzats, que només reconeixen la nació dominant
c) naixement
de nous estats a partir de la ruptura d’estats anteriors més grans que es
fraccionen.
La Geografia Política reconeix l’existència
d’àrees nuclears en la formació dels estats en Europa, aquestes àrees nuclears
es poden considerar com a les àrees
embrionàries dels actuals estats. Pounds
i altres autors han identificat
aquestes àrees en Europa (P. J. Taylor, 1994:137-138) D’acord amb la seua
proposta es poden distingir estats amb un únic nucli, com França i Itàlia i d’altres
amb diversos nuclis com Gran Bretanya, Espanya i Alemanya (Veure Fig. 5).
A tall d’exemple de les tres solucions abans
mencionades, ens aproximarem als tres
models
a) Gran Bretanya i Espanya com
a estats que actualment respecten una certa pluralitat nacional al seu si.
b)
França com a paradigma de solució
centralitzada.
c) l’Europa oriental
com a exemple de la solució de ruptura i creació de nous estats.
Fig 5. Àrees nuclears dels estats europeus,
segons Pounds i Ball.
a) En
el reconeixement de diverses nacionalitats en un mateix estat
un
origen de l’estat a partir de diversos nuclis originaris ha facilitat la
solució plural en alguns casos.
Gran
Bretanya ha estat fins els anys 90 del segle XX un
estat unitari centralitzat que ha evolucionat a un estat amb autonomia
reconeguda a Escòcia, Gal·les i Irlanda del Nord.
Podem distingir diversos nuclis nacionals a
banda del nucli anglès dominant: són els territoris de llengües celtes de Gal·les, Irlanda, Cornualla i Escòcia.
Des dels segles XII al XVIII es conquisten o
s’incorporen per acord parlamentari Irlanda,
Gal·les, Cornualla i Escòcia.
Irlanda
s’independitza en part el 1922 i a finals del segle XX[10]
es retornen els parlaments a Escòcia i Gal·les en un procés de devolució dels
parlaments propis (devolution), mentre a Irlanda
del Nord es retorna l’autogovern
la primera dècada del segle actual, una vegada pacificat el territori i després
de l’acord dels unionistes i independentistes de compartir un govern autònom dins del Regne Unit, prèvia
eliminació de la lluita armada de l’ IRA i dels unionistes protestants.
El procés britànic arreplega les
característiques de màxima complexitat: orígens
nacionals diversos, llengües diverses, partits polítics nacionalistes, diverses
religions dominants, conflictes armats amb la creació d’un nou estat i
solucions d’autonomia. (Vallès, 1996)[11]
Fig. 6 Parlants de gal·lès i escocès en els
anys 90
Fig. 7 Assemblees nacionals a Escòcia, Gal·les
i Irlanda del Nord. Les assemblees de
les regions angleses no s’han aprovat fins ara.
El cas
espanyol és mostra també de reconeixement de nacionalitats i regions dins del mateix estat.
L’origen de l’estat, un dels més antics
d’Europa, és plural en quant als nuclis originaris. Podem agafar com a punt de
partida la proposta de Pounds (Fig.5): Un nucli galaico-portuguès, un nucli castellà,
un nucli basc i dos nuclis per a
l’antiga corona d’Aragó, un a l’Aragó i
l’altre a Catalunya.
Recordem
el cas espanyol
S’inicia amb una unió dinàstica entre les
corones de Castella i Aragó, la qual respecta les institucions, lleis, cultures,
i moneda pròpies de les parts integrants.
La
corona de Castella assumirà les restes d’Al-andalus el 1492, i Ferran el
catòlic completa l’estat amb l’annexió de Navarra el 1512 respectant les
institucions i la cultura del regne. Aquesta solució moderna era de fet una solució federal, car cada
unitat política conservava les seues característiques
Fig. 8 Les corones històriques A: Castella, B:
Corona d’Aragó i C: Navarra configuren la
unió dinàstica de tipus federal del
segle XV al segle XVIII.
Dos
llargs parèntesis precedits
de guerres civils, amb connexió europea, assagen un model centralitzat d’encuny francès, el període borbònic durant el segle XVIII-XX i feixista en l’etapa franquista
(1939-1975).
Entre els dos períodes centralistes hi ha
intents de revisió: les constitucions
republicanes del segle XIX i del XX
actualitzen la tradició federal i inicien el procés dels estatuts d’autonomia
respectivament.
La
constitució actual de 1978 actualitza, adapta i
generalitza la solució dels estatuts
d’autonomia i reconeix nacionalitats i regions.
Per a entendre el cas espanyol cal constatar
la forta tradició històrica de
segles d’independència i després d’autogovern –Corona d’Aragó i Navarra- fins
el segle XVIII.
La forta
presència de llengües pròpies diferents de la de la nació dominant les quals són
ara cooficials en els seus propis territoris. Tenen tradició literària, un ús elevat i presència
en el sistema educatiu i els mitjans de comunicació:
Més de la quarta part de la població espanyola
viu en territoris bilingües: 6 comunitats autònomes sobre 17.
El català i el gallec compten amb més d’un 50
% de parlants en els propis territoris i el basc amb un 25%. [12]
El desig
d’autogovern es constata electoralment en alguns territoris amb partits nacionalistes capaços de formar
govern en solitari o en coalició. Constatem
la persistència de lluita armada independentista,
però clarament en retrocés, en el cas d' Euskalherria.
A més a més, l’autonomia funciona i es
assumida també en les regions de la nació dominant –antiga corona de Castella-
en contra del que passa, per exemple a Anglaterra.
Un quadre pot ajudar a interpretar les
diferències dins de l’actual sistema autonòmic espanyol
CC.AA
independents (s.XV) i/o autònomes fins el s.XVIII
|
CC.AA
amb llengua pròpia diferent del castellà
|
CC.AA
amb partits nacionalistes propis que governen sovint
|
CC.AA
amb partits propis que governen en coalició amb partits estatals*
|
Catalunya
Aragó
País
Valencià
Illes
Balears
País
Basc
Navarra
Galícia
|
Catalunya
País
Valencià
Illes
Balears
Galícia
País
Basc
Navarra
|
Catalunya
País
Basc
|
Galicia
Illes
Balears
Aragó
Canàries
Andalusia
País Valencià |
* En el cas del País Valencià cal constatar
l’existència d’una llei electoral restrictiva que exigeix superar el 5% dels
vots per a entrar en Les Corts
Valencianes (Parlament autonòmic). Sense aquesta restricció s’hauria
consolidat la presència de partits nacionalistes i regionalistes[13].
b) La
solució centralista
L’exemple paradigmàtic és França. Malgrat
l’existència de diversos pobles amb llengua pròpia i autogovern històric –cas
d’Occitània- . La monarquia francesa era
un model centralitzat i posteriorment la Revolució francesa només reconeixia una nation i una llengua.
En l’actualitat, malgrat no reconèixer les
llengües del propi territori (alemany,
bretó, occità –pràcticament desaparegut -,
basc, català i cors (italià), l’estat francès està regionalitzat
(Veure Fig. 9)
L’Espanya
del període franquista (1939-75) és
un perfecte exemple d’estat centralista
(España una grande y libre) en el qual es van eliminar els estatuts
d’autonomia de la II República i es va perseguir i prohibir l’ús públic de les
llengües minoritzades, entre altres mesures feixistes.
Fig. 9 mapa regional francès. Font: Wikipedia
En
Europa la tendència actual és la de reconèixer nacionalitats i regions amb
diferents graus d’autonomia.
Estats unitaris centralitzats en algun període
històric com els tres casos que hem estudiat han introduït reconeixements a les
nacionalitats i/o han regionalitzat l’estat. Itàlia està també intentant reformar
el seu model centralitzat[14].
Per altra banda hi ha estats com Alemanya i
Àustria que són repúbliques federals i com Suïssa que és un estat confederal.
c) l’Europa oriental com a exemple de la solució
de ruptura i creació de nous estats.
Un nombre important de nous estats s’han
originat en Europa després de la caiguda dels estats comunistes com els de la URSS, Iugoslàvia i Txecoslovàquia.
El cas més importants és el de l’antiga URSS.
Com afirma Castells (2003):
“La
revolta de les nacions constituents de l’Estat soviètic va ser un factor
important, si bé no l’únic, en el sorprenent esfondrament de la Unió Soviètica” [15]
D’altres autors, però, afirmen que quan falla
el sistema social –en aquest cas el comunisme- reapareixen les nacions : “Quan
la societat fracassa, la nació apareix com la garantia última” Segons aquestes interpretacions el nacionalisme ha estat el beneficiari de la
caiguda dels partits comunistes[16]
Molt probablement totes dues coses siguen
certes ha influït de manera important en l’esfondrament del sistema i
l’esfondrament del sistema ha ressuscitat antigues referències com son les
nacionals. El fet és que uns 24 nous
estats han aparegut en el període del canvi de mil·lenni a partir dels
antics estats de la URSS, Iugoslàvia i Txecoslovàquia
1. Armènia, 2. Azerbaidjan, 3. Bielorrússia, 4. Estònia, 5. Geòrgia, 6. Kazakhstan, 7. Kirguistan
8. Letònia, 9. Lituània, 10. Moldàvia, 11. Rússia, 12. Tadjikistan, 13. Turkmenistan, 14. Ucraïna,
15. Uzbekistan
Fig. 10 Estats independents nascuts de l’antiga URSS. ( Font: wikipedia)
Durant el període revolucionar Lenin considerà necessari i útil sumar
les forces nacionalistes a la revolució i es va adoptar una declaració
dels drets dels pobles obrers i explotats. L’estat es va organitzar amb 15 repúbliques federals que a més
tenien constitucionalment reconegut el dret a la separació. Es pretenia també
amb aquesta estructura possibilitar que d’altres nacions se sumaren a la URSS
en un procés internacional obert.
Recordem que ja al principi del segle XX
s’independitzà Finlàndia
Cal considerar a part el cas de les
repúbliques bàltiques (Estònia, Letònia i Lituània) que van ser annexades el
1940 després d’un pacte d’ Stalin amb Hitler. Aquestes van ser les primeres en
exigir la separació, no sense problemes.
El
nacionalisme rus seguí aquesta tendència separatista. Castells explica
clarament el fenomen:
“Va
ser la fusió de la lluita per la democràcia i la recuperació de la identitat
nacional russa sota el lideratge de Ieltsin entre 1989 i 1991 la que va
crear les condicions per a la desaparició del comunisme soviètic i la
desintegració de la Unió Soviètica”
“(...) Quan després de setanta-quatre anys de
repetició incessant de la ideologia socialista oficial, la gent va descobrir
que el rei estava nu, la reconstrucció de la seua identitat només es podia
fer entorn de les institucions bàsiques: la família, la comunitat, el
passat rural, a vegades la religió i, sobretot, la nació. Però
no es va voler que la nació fos l’equivalent de la condició d’ estat i
oficialitat, sinó una identificació personal (...) Per això, l’experiència
soviètica és un testimoni de la perdurabilitat de les nacions més enllà de
l’estat, i malgrat aquest estat.”[17]
El procés ha estat controlat amb una relativa
manca de confrontacions armades tot i que Armènia-Azerbajan, Txetxènia i
Geòrgia han mantingut i/o mantenen confrontacions puntuals que compten amb la
condemna internacional.
La
desintegració de l’antiga república de
Iugoslàvia ha estat més dramàtica i ha suposat
el conflicte bèl·lic més important a Europa des de la II GM.
Coetani de la desfeta de la URSS és la desfeta
de Iugoslàvia. Aquesta, com la URSS, era una república federal amb diverses
nacionalitats reconegudes per la constitució del país: Sèrbia, Croàcia,
Eslovènia, Bòsnia-Hercegovina, Montenegro i Macedònia. Sèrbia, a més a més
tenia dues províncies autònomes: Voivodina i Kosovo
Un treball d’A. BASTIDA (1999) ens dóna dades sobre el conflicte:
“Entre 1991 i 1999, els territoris que constituïen la
República Federativa de Iugoslàvia han patit guerres successives:
- Croàcia: 1991, 1995
- Bòsnia Hercegovina (BiH); 1992-1995
- Kosovo: 1998-1999”
- Sèrbia (incloent-hi Kosovo) i Montenegro: 1999
- Els enfrontaments han tingut lloc entre els components de l'antiga República federativa i, en ocasions, hi han intervingut forces exteriors, de l'ONU i de l'OTAN. L'Estat iugoslau s'ha anat esmicolant i ha estat substituït per d'altres de més petits.”
- Croàcia: 1991, 1995
- Bòsnia Hercegovina (BiH); 1992-1995
- Kosovo: 1998-1999”
- Sèrbia (incloent-hi Kosovo) i Montenegro: 1999
- Els enfrontaments han tingut lloc entre els components de l'antiga República federativa i, en ocasions, hi han intervingut forces exteriors, de l'ONU i de l'OTAN. L'Estat iugoslau s'ha anat esmicolant i ha estat substituït per d'altres de més petits.”
ELS POBLES IUGOSLAUS
Nacionalitat |
Llengua |
Religió |
Localització |
Passat polític |
Eslovens |
Eslovena |
Catòlica |
Eslovènia |
Àustria (Imperi
austríac) |
Croats |
Serbocroata |
Catòlica |
Croàcia, Bòsnia-Hercegovina |
Hongria (Imperi
austríac) |
Serbis |
Serbocroata |
Ortodoxa |
Sèrbia, Croàcia, Bòsnia- Hercegovina |
Imperi otomà,
imperi austríac |
Montenegrins |
Serbocroata |
Ortodoxa |
Montenegro |
Independents |
Musulmans |
Serbocroata |
Islam |
Bòsnia-Hercegovina |
Imperi otomà |
Macedonis |
Macedònica |
Ortodoxa |
Macedònia |
Imperi otomà |
Albanesos |
Albanesa |
Islam |
Kosovo, Macedònia, Montenegro |
Imperi otomà |
Fig. 11 Pobles a l’antiga Iugoslàvia, segons BASTIDA, A. 1999 [18]. (he modificat
lleugerament algunes dades)
Un mapa animat de l’antiga república ens mostra el procés de creació d'estats, incloent la independència de Kosovo.
El procés de ruptura de l’estat i el naixements
de 7 nous estats ens dóna idea de la complexitat de la zona dels Balcans (el
terme balcanització és sinònim de fractura i confrontació de pobles).
El mateix naixement de l’estat en el tractat
de Versalles a l’igual que Txecoslovàquia s’ha considerat com una solució
artificial. La creació d’aquests estats no és comparable als processos dels
estats europeus occidentals que hem estudiat abans.
L’explicació d’aquesta explosió violenta de
l’estat, amb milers de morts i escenes dantesques obeeix segurament, a més de a
la complexitat que la mateixa república federativa reconeixia i de la caiguda
del partit comunista que feia de control ferm (Hobsbawn, 1991, dóna aquesta raó
com a fonamental) a la manca de flexibilitat dels líders polítics i
especialment de Milosevic.
Un altre exemple de separació d’estats és el
de l’antiga Txecoslovàquia república
federativa que ha donat lloc als dos nous estats de Txèquia i Eslovàquia.
Els procediments parlamentaris i l’absència de
violència són els trets positius d’aquesta divisió.
Hem centrat l’anàlisi, per raons de
proximitat, en Europa, però el dinamisme dels nacionalismes no es limita al cas europeu.
A banda del fenomen europeu s’assenyala la
importància del nacionalisme arreu del
món:
Etiòpia,Sri Lanka, Guatemala, Guaiana, Nova
Zelanda, Fiji, Pakistan, Sudan, Xina. El nacionalisme afecta els estats del centre i de la perifèria, antics estats (Gran Bretanya, França,
Bèlgica i Espanya) i nous, democràcies i a dictadures, i als estats en els
quals predomina qualsevol religió Kylincka (2003)[19]
Una conclusió
sobre la relació entre nacions i
estats en el moment present ens pot
portar a moltes reflexions.
La història no s’ha acabat (Veure
el T2)
Els nacionalismes, com els conflictes de
classe en relació al sistema econòmico-polític, continuen manifestant-se i els
estats els assumeixen i resolen de moltes maneres.
L’observació de P. Taylor (1994) sobre la
relativa inutilitat dels processos de separació per respectar nacionalitats pot
ser útil, per entendre la complicació de com encaixar minories i majories
nacionals en un estat.
Fig. 12 unionistes-separatistes (Taylor, 1994)
Les
solucions totalitàries i excloents desemboquen habitualment en conflictes armats (guerres de separació i
violència terrorista)
Els processos estatals que fan compatibles
situacions nacionals diverses; les separacions amistoses i les solucions
supraestatals com les de la UE es demostren vies de solució socialment
acceptables.
3.
La Unió Europea ‘objecte polític
no identificat’
Aquesta va ser la menció que va fer Jacques
Delors de la UE i és una bona manera de dir que la UE és una invenció política
única que no encaixa en cap model. No és un estat-nació, ni tampoc una associació laxa d’estats. És una associació
que manté d'una banda un funcionament supranacional, amb solucions pactades
que estan per damunt dels estats i que suposen una cessió de la seua sobirania
tradicional i d'altra banda un
funcionament amb solucions més laxes o intergovernamentals.
La UE és un escaló entre l’estat nació i el
sistema-món.
“La Unió Europea (UE) és única. No és un Estat federal
com els Estats Units d’ Amèrica, car els seus Estats membres continuen essent
nacions [estats-nació] sobiranes independents. Tampoc no és una organització purament intergovernamental com
ho són les Nacions Unides, perquè els
Estats membres posen en comú part de la seua sobirania, guanyant axí una major
influència i força col·lectiva de la que tindrien actuant per separat.
Comparteixen la seua sobirania prenent decisions conjuntes
a través d'institucions compartides com el Parlament Europeu
, que és elegit pels ciutadans, i el Consell, que representa els
governs nacionals. Decideixen basant-se
en les propostes de la Comissió Europea, que representa els
interessos de la UE en el seu conjunt” [20]
- La UE
connecta d’una banda amb la història de les confrontació bèl·liques entre nacions-estat en Europa, en les
quals s’arribà a exaltacions nacionalistes extremes i a la major
destrucció de persones i bens de la Història.
- Es
relaciona amb el pilar econòmic del
sistema-món, ja que és una manera d’intentar preservar i desenvolupar
econòmicament el propi espai front les altres àrees econòmiques (EUA i
Japó i la Xina...) Una vegada acceptats el principis polítics bàsics
inicials, la manera de funcionar es basa fortament en actuacions econòmiques, sectors bàsics (CECA, 1952), resta de
sectors econòmics (CEE, 1957), la pràctica de proteccionisme agrícola en
relació a l’exterior i actuacions
de fusió d’empreses i impulsos en I+D+i sobre tots els sectors
econòmics.
- Té a veure
inicialment amb la confrontació de
blocs. Fou, entre altres coses, un intent de fer possible la
resistència d’ Europa Occidental front el model comunista soviètic que
apareixia fort després de la II GM (els EUA posaren en marxa el pla
Marshall que es considerat un precedent de la CEE en tant en quant
obligava els estats europeus a gestionar conjuntament l’ajuda americana).
Els tractats i les institucions són les peces
clau en el funcionament de la UE (Veure fotocòpia de M. Cini).
Diverses publicacions sobre la UE mostren clarament les institucions i el seu
funcionament
[Consultes:
30. 10. 13]
Els
tractats funcionen de fet com el corpus legal
constitucional de la UE. L’ intent frustrat
d'aprovar una Constitució europea o la solució alternativa del tractat de
Lisboa (2009) fa poc ratificat, compilen
i agiliten aquest corpus legal.
L’executiu
esta representat per la Comissió europea i el Consell europeu.
El
poder legislatiu està format pel Parlament Europeu i
el Consell
El
judicial pel Tribunal de Justícia.
Aquestes dues
institucions representen el predomini de les lleis d’àmbit europeu sobre
les d’àmbit estatal.
El Banc
Central Europeu representa, a més la unitat monetària.
Una de les bases de qualsevol estat.
Completen aquestes institucions bàsiques, les
següents:
-
El Tribunal de Comptes
-
El Comitè Econòmic i Social
-
El Comitè de les Regions
-
El Banc Europeu d’Inversions
-
El Síndic de greuges europeu
El Parlament europeu inicialment nomenat pels
govern i actualment elegit directament pels ciutadans ha anat consolidant la
funció legislativa que comparteix amb el Consell europeu
(Veure composició en enllaç supra)
L’elaboració de normes europees, actualment
suposa més dels dos terços del total normatiu que afecten els ciutadans
europeus.
Fig. 13 presa de decisions a la UE, segons El funcionamiento de la Unión Europea
Ampliacions
de la UE i posicionaments front el seu
futur.
Les successives ampliacions de la UE a partir
dels sis països fundadors dels anys 50, marquen l’èxit de la creació de la UE i
l’evolució política i geopolítica del continent.
a.
Etapa primera: França, Alemanya, Itàlia, i el Benelux.
b.
Ampliació de 1973: Gran Bretanya, Irlanda i Dinamarca
c.
1981: Grècia/ 1986: Portugal i Espanya.
d.
1994 Suècia, Finlàndia i Àustria
e.
2004: Estònia, Letònia, Lituània, Polònia, Txèquia, Eslovàquia, Hongria
i Eslovènia, Xipre i Malta.
f.
2007: Bulgària i Romania
L’ampliació de 1973 mostrava el retard
britànic en acceptar la pèrdua de l’hegemonia i en reconèixer l’èxit de la CEE, més sòlida i amb un creixement econòmic major que el de
l’ EFTA.
L’ampliació del 1981-86 suposava l’èxit de la
democràcia en els països mediterranis que fins els anys 70 havien mantingut
dictadures feixistes
L’ampliació dels anys 90 amplia al centre i al
nord la UE amb països neutrals
Les ampliacions de 2004 i 2007, suposen la consolidació
del model democràtic occidental i la superació de blocs al continent (no sense
problemes)
Dues
posicions principals pel que fa al futur
de la UE es poden resumir grosso modo en:
-
Avançar en la unitat política: F, D, I,
BENELUX, E, P. i fins i tot en la defensa. L’Adhesió a la moneda única marca
també una frontera en el compromís per la unitat
-
Mercat únic sense avançar en la unió política ni
defensa: GB, Escandinaus i en part membres de l’Est. (euroescèptics)
Però aquesta classificació conté avanços i
reculades com es va comprovar en el procés de ratificació de la anomenada
‘Constitució europea’
- La defensa continua
essent un assumpte dels estats nació i/o de l’ OTAN de la qual formen part la major part dels països de la UE.
S’ha creat un exercit europeu embrionari i hi ha el
projecte de construir un pilar europeu
de la OTAN, però en aquest apartat encara no s'ha resolt de manera
unitària.
Hi ha diferents
posicions: països amb armes nuclears, països membres de l’OTAN i d’altres neutrals.
Fig 14 Estats membres de l’OTAN en Europa
Font: Wikipedia http://ca.wikipedia.org/wiki/OTAN
[Consultes: 30. 10. 13]
La UE :
Una identitat nacional supraestatal?
La situació
actual de la Unió Europea, després de més de mig segle del començament del
procés d’unificació, permet introduir una nova escala dels fenòmens
nacionalitaris. La unificació europea en curs cada vegada més situa clarament
el conjunt europeu com una unitat amb
forts vincles comuns: la dissolució de les fronteres internes (actualment
els controls de les fronteres estatals entre Espanya- Portugal i Espanya -
França, per exemple, són habitualment inexistents i així amb tots els països
del grup Schengen), la unió monetària i la importància del nombre de lleis
comunitàries del corpus legal existent obliga a percebre la realitat de la
Unió com un tot.
Malgrat això, les consultes populars fetes sobre temes europeus a escala estatal acaben
generalment amb resultats contraris a la Unió (Irlanda sobre el tractat de
Niça; Dinamarca i Suècia sobre l’Euro; França i Holanda sobre el projecte d
Constitució europea; Irlanda sobre el Tractat de Lisboa...) mentre les consultes electorals de principis del segle
XXI assenyalen un clar augment de
la incidència de l’extrema dreta a
bona part dels països europeus (Àustria, Itàlia, França, Holanda, Dinamarca i
Portugal, Hongria...) en declivi el 2009, certa recuperació el 2010. Això
suposa un intent de reafirmació dels nacionalismes
basats en l’estat-nació i qüestiona la construcció europea en
curs. Entre aquestes dues realitats es mou el procés de construcció europea.
La UE va crear en el seu moment una simbologia
europea ja acceptada, com és la bandera blava amb dotze estels que oneja
als edificis oficials i que figura a les matrícules dels cotxes i un himne
europeu tret d’una simfonia de Beethoven. Aquesta simbologia, però, està lluny
de desencadenar les passions de les banderes “nacionals”. Malgrat
aquest fet, com ja assenyalava Ortega
y Gasset (Schmidt, 2002:186):
els europeus comparteixen el vuitanta per cent del patrimoni de les idees i només el 20 per cent restant
correspon a les diferents pàtries. Helmut Schmidt
(2002: 170-172) destaca l’existència del
saber i de símbols comuns, basats en la receptivitat als impulsos i
creacions dels veïns i es pregunta si no
seria hora de definir, (...) " al costat de les nostres identitats
nacionals, [o plurinacionals] una identitat comuna europea, i
fer-li lloc a les nostres consciències. Ell identifica aquesta
identitat comuna: Es tracta en primer lloc
de la cultura en sentit estricte: la
religió, filosofia, ciències, literatura, música, arquitectura, pintura.
Seguidament el concepte s’estén a la cultura política, basada en els
ideals de la dignitat, la llibertat i la igualtat dels drets de la persona.
És la cultura de les constitucions
democràtiques, de l’estat del dret amb un ordre jurídic privat i públic,
i de la separació rigorosa entre el
poder profà i l’Església. És també la cultura de l’estat del benestar i de la
voluntat de justícia social. La identitat comuna abraça la cultura
econòmica de l’agricultura, l’empresa o el comerç privats, del mercat i dels
sindicats lliures, de la confiança en el valor dels diners, de la protecció
legal front l’explotació dels treballadors per part dels empresaris, i dels
consumidors per part de les empreses o monopolis" [22]
La idea
identitària europea d’aquest polític és complementària de la dels estats. Els límits d’Europa, segons
Schmidt exclouen Rússia per
considerar-la una potència geopolítica a part de la resta d’Europa i a Turquia. (En aquest
punt hi ha també divisió actualment)
-
Dues tendències contraposades: el declivi del nacionalisme d’estat i augment
simultani de l’extrema dreta de tendència nacionalista en la dècada actual.
L’existència de la UE ha limitat i ha fet
superar els nacionalismes d’estat.
Estudis fets a partir de les enquestes de l’Eurobaròmetre assenyalen clarament la
caiguda de les persones que es declaren molt fortes sobre la seua nacionalitat.
S’ha passat així d’un 41 % de ciutadans
que es declaren fortament nacionalistes [del propi estat europeu] el 1982 a un
28 % el 1994. És un fet que la identitat nacional d’avui es complementa amb d’altres identitats
com l’europea i com la ja estudiada de les nacionalitats sense estats. Les
dades de l’eurobaròmetre 53 de la primavera de 2000 assenyalen un equilibri entre idea de nacionalitat
[d’estat nacional] i idea de sentiment europeu
( W. HUTMACHER, 2002)[23]
Cal reconèixer que l’ invent polític europeu
més important del segle XX, que és sense dubte la creació de la Unió Europea, s’ha fet pels polítics més que pels pobles. Els ciutadans han
reconegut la bonança de l’ invent una vegada que l’han vist funcionar, però els
forts sentiments nacionalistes continuen existint. La participació ciutadana dèbil
en el projecte es coneix com dèficit democràtic.
Castells interpreta la construcció europea en
el procés de globalització i de revolució de la informació vigents. De la mateixa manera que Schmidt pensa que "la
unificació europea, en una perspectiva a llarg termini, exigeix una identitat
europea".
Identifica aquesta identitat després de descartar alguns factors com el de la religió: "...la separació de l’Església i l’Estat, i
la tèbia religiositat de la majoria dels europeus exclou el cristianisme com a
font d’identitat", encara que reconeix que la reacció antiislàmica
generalitzada assenyala la persistència de l’esperit de creuada. També exclou la democràcia perquè no és
exclusiva d’Europa i perquè la seua expressió a través de l’Estat-nació es
troba en crisi. Igualment li sembla inapropiada la identificació a través de l’ètnia, o de la defensa d’interessos
econòmics (Europa com a fortalesa). No existeix una identitat europea, en la
seua opinió, però es podria construir com a complement de les identitats
nacionals, regionals i locals. Com a "identitat projecte...es a
dir, un programa de valors socials i objectius institucionals que
atrauen a una majoria de ciutadans sense excloure a ningú en principi... La
llibertat, la igualtat i la fraternitat; la defensa de l’estat del benestar, de
la solidaritat social, del treball estable i dels drets dels treballadors; la
preocupació pels drets humans universals i la situació precària del Quart Món;
la reafirmació de la democràcia i la seua extensió a la participació
ciutadana en l’ àmbit local i regional; la vitalitat de les cultures
arrelades a la història / el territori,
expressades sovint en la llengua, sense rendir-se a la cultura de la
virtualitat real" (CASTELLS, 2003:409)
[1] VALLÈS I SANCHIS, I. (2000):
“Nacionalismes al País Valencià: una proposta de tipologies des de la Geografia
Política” , Cuadernos de Geografía, 67/68,
València .
[4] CASTELLS, M. (2003): L’era de la informació. Barcelona, UOC,
Vol. II, p. 355, (el subratllat és meu)
[7] CASTELLS, M. (2003): L’era de la informació. Barcelona, UOC,
Vol. II, pp 343-344, (el subratllat és meu)
[8] CASTELLS, M. (2003): L’era de la informació. Barcelona, UOC,
Vol. II, pp 370-371, (el subratllat és meu)
[9] Ibídem, p. 367
[10] Ken LOACH (2006) : The
Wind That Shakes the Barley (El viento que agita la cebada) Li va dedicar un film a la guerra
d’independència irlandesa.
[11] VALLÈS, I. (1996): “El Regne
Unit, com a estat plurinacional” Cuadernos
de Geografía 59, pp. 155-170, València, PUV.
[12] En alguns territoris com el País Valencià, Navarra i Galícia el PP
(UPN en Navarra) practica una política de reducció de la llengua pròpia
http://ismaelvalles.blogspot.com/
[Consulta: 24. 10. 13]
VALLÈS,
I.(2000): “Nacionalismes al País Valencià: una proposta de tipologies des de la
geografia política”, Cuadernos de
Geografía,67-68, 2000, Univ. de
València, pp. 219-239
[14] Veure el número monogràfic de Limes: http://temi.repubblica.it/limes/esiste-litalia-dipende-da-noi/2957 http://temi.repubblica.it/limes-esiste-l-italia/ [Consulta: 24. 10. 13]
[15] CASTELLS, M. (2003): “Les
nacions contra l’estat: la desintegració de la Unió Soviètica i la comunitat
d’Estats Independents” en L’era de la
informació. Barcelona, UOC, Vol II, pp. 60-70.
[16] HROCH, M. (1991): Citat per
HOBSBAWM, E. (1991): Naciones y
nacionalismo desde 1780, Barcelona, Crítica, p. 183 i 177(la traducció
catalana de la cita és meua)
[17] CASTELLS, M. (2003): “Les
nacions contra l’estat: la desintegració de la Unió Soviètica i la comunitat
d’Estats Independents” en L’era de la
informació. Barcelona, UOC, Vol II, pp. 69-70. (el subratllat és meu).
http://edualter.org/material/kosovo/Bastida/index.html#final [Consulta: 30.10.13]
[19] KYLINCKA, W. (2003): La política vernácula. Nacionalismo
multiculturalismo y ciudadanía. Barcelona, Paidos.
Citat per ROMERO,
J. i NOGUÉ, J. “Globalización y nuevo desorden mundial” en Geografía Humana, Barcelona, Ariel, 2004 p. 125.
[20] COMISIÓN EUROPEA (2008): El funcionamiento de la Unión Europea. Comunitats
Europees, Luxemburg, Oficina de Publicacions Oficials de les Comunitats
Europees (la traducció catalana i el subratllat són
meus)
A
més a més sobre la UE són bàsics:
FONTAINE,
P.(2008): Doce lecciones sobre Europa, Comunitats Europees, Luxemburg, Oficina de
Publicacions Oficials de les Comunitats Europees: http://ec.europa.eu/publications/booklets/index_es.htm
[Consultes: 23. 3. 11]
CINI, M. (2007): European Union Politics, Oxford Univ. Press, GB.
[21] SCHMIDT, H. (2002), La
autoafirmación de Europa. Perspectivas para el siglo XXI, Barcelona,
Galaxia de Gutenberg.
[22] Ibídem, p. 170. La traducció
catalana i el subratllat és meu.
[23] HUTMACHER, W. (2002), “Étique, valeurs et citoyennités a l’école”, Futuribles 271, pp. 34-47.
[24]CASTELLS, M. (2003), L’era de la
informació: economia, societat i cultura. UOC, Barcelona.
Vol III, pp,
408-9. Hi ha versió castellana en,
Madrid, Alianza. .La Geografia i l'Estat
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada